Kanał Elbląski - Zapraszamy do wspólnej podróży...
… po krainie Kanału Elbląskiego, wirtualnie, na naszej witrynie oraz w realu, po szlakach, nie tylko wodnych,
tego cudownego regionu.
Tym, z którymi od dawna żeglujemy obiecaliśmy, że znajdziemy przestrzeń do wspólnego działania i oto ona.
Myślę, że działając aktywnie jak dotąd ale w NAVICULI odnajdziemy pomysły jeszcze nie wymyślone, zakątki dotychczas nie odwiedzane, piosenki dotychczas nie zaśpiewane i największy skarb – przyjaźń znanych i nieznanych dotychczas.
Zapraszamy do aktywnego uczestniczenia we wszystkich formach naszego działania a możliwości będzie wiele
aby zrobić coś dla siebie i dla innych.
Jeśli nie możesz wspomóc nas osobiście prosimy o wsparcie finansowe, dane do przelewu w zakładce Kontakt.
Jak powstały maszyny wyciągowe pochylni?
We wstępie do swojego albumu wydanego w 1864 r. Georg Jacob Steenke tak pisał:
Ponieważ tak olbrzymia różnica poziomów, na tak krótkim odcinku, nie pozwala na wykorzystanie śluz, wykonałem projekty pochylni, samodzielnie, bez żadnych wzorców a następnie, po mojej podróży do Ameryki i Szkocji w części znacząco je poprawiając, wykorzystując także uwagi tajnego nadradcy Lentze (sławnego budowniczego mostów w Tczewie i Malborku).
Na wstępie chciałbym ogólnie zaznaczyć, że statki przemieszczają się z jednego poziomu na wyższy lub niższy poziom po torach, na wagonie o długości 20,1 m. Świetnie wykonane liny stalowe pochodzą ze sławnej fabryki Felten & Guilleaume w Kolonii. Maszyny zostały wyśmienicie wykonane przez dyrektora Krügera w Królewskim Zakładzie Budowy Maszyn w Tczewie.
Co wskazuje ta strzałka?
Nasz cykl filmów edukacyjnych „Tajemnice Kanału Elbląskiego” spotkał się z ciepłym przyjęciem a grono wirtualnych miłośników stale się powiększa. Dotychczas zrealizowano 5 filmów:
Ludzie Kanału Elbląskiego
Z dniem 1 lutego br. pracę rozpoczął nowy Kierownik Zespołu Pochylni Marek Gołębiewski, były dyrektor techniczny Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej. Dotychczasowy Kierownik Józef Rożyński po przekazaniu obowiązków odchodzi na emeryturę z dniem 31 marca br.
Józef Rożyński, człowiek słusznego wzrostu i wielkiego serca, związał całe swe życie z Kanałem Elbląskim, służąc mu zawsze najlepiej jak potrafił. Dziękujemy Panie Józefie i życzymy stu lat w dobrym zdrowiu. A nowy Kierownik? No cóż, po czynach go poznamy.
Kanał Dobrzycki - koniec I etapu remontu
W lipcu 2013 r. na Dni Zalewa miał przypłynąć statek pasażerski, który utknął już na mieliźnie przed wejściem do kanału z Jezioraka. Załoga statku nie wierzyła we wskazania naszej mapy batymetrycznej z 2012 r. Jachty żaglowe i motorowe przypływały do Zalewa, szczególnie po wybudowaniu EkoMariny respektując istniejące ograniczenia. Wszyscy czekali na remont, który miał wkrótce się rozpocząć. Cierpliwi doczekali się :)
W dniu 31 sierpnia 2020 w RZGW Gdańsk dokonano otwarcia ofert na remont Kanału Dobrzyckiego [ etap I - 1500m; cały kanał 2600m].
Tajemnice Kanału Elbląskiego - po rosyjsku
Dzięki wsparciu finansowemu Konsulatu Generalnego RP w Kaliningradzie możliwe było, od dawna planowane, przygotowanie rosyjskiej wersji naszych filmów z cyklu "Tajemnice Kanału Elbląskiego". W okresie turystycznego ruchu bezwizowego bardzo naszym rosyjskim gościom tych filmów brakowało.
Macie z pewnością rosyjskojęzycznych znajomych, wielu z nich mieszka wszak w Polsce. Jeśli lubią wypoczynek nad wodą prześlijcie im link do tych filmów. Zapraszamy!
Przypomnijmy przy okazji poprzednie wersje filmów, w kolejności produkcji: polską, angielską i niemiecką
дорогие открыватели новых горизонтов, искатели интересных историй и любители водных видов спорта!
Wolontariusze Kanału Elbląskiego
Powodem bezpośrednim przygotowania tego projektu jest rozpoczęcie prac nad wspólnym zorganizowaniem przez Kanał Bydgoski i Kanał Elbląski międzynarodowej konferencji World Canals Conference w sierpniu 2022 r. Na WCC przybywa zwykle kilka tysięcy specjalistów z całego świata. Przed i po konferencji organizowane są wycieczki do obiektów związanych z tematami konferencji, w tym do Kanału Elbląskiego. Tak duża liczba uczestników wymaga licznej kadry, w tym wolontariuszy wspomagających w wielu dziedzinach pracę organizatorów. Sama znajomość języka obcego jest niewystarczająca aby podjąć się wykonania tego zadania. Pierwsze grupy tych turystów przybędą do Krainy Kanału Elbląskiego już we wrześniu tego roku, bezpośrednio po WCC w Lipsku.
Wykwalifikowanych wolontariuszy w obszarze Kanału Elbląskiego potrzebujemy jednak przez cały rok.
VI Polski Dzień Kanu
Kanadyjski Canoe National Day adaptowany do polskich warunków ma swoich fanów zafascynowanych pierwotna prostota podróży ta łodzią. Dla kogo jest Polski Dzień Kanu?
Dla wszystkich chętnych, którzy chcą:
- popróbować i nauczyć się pływania kanu.
- poznać najlepszych rzemieślników w tym fachu oraz śledzić nowinki techniczne
- popływać różnymi kanu, aby wiedzieć, co kupić lub wynająć.
- spędzić czas w bardzo kulturalnym towarzystwie
- planują urlopy w kanu
Z radością zobaczymy wszystkich stałych bywalców naszych wspólnych wypraw i zlotów, bez których pomocy organizacyjnej, promowanie tej formy wypoczynku byłaby niemożliwe.
DEBATA- Od Izby Historii do Muzeum Kanału Elbląskiego
W dniu 8 czerwca 2019 o godz.13:00 w Drulitach k/pochylni Buczyniec rozpoczęła się debata poświęcona przyszłości Izby Historii Kanału Elbląskiego a w szerszym kontekście całego Kanału Elbląskiego. W debacie uczestniczyło 80 osób w tym m.in.:
- Starosta Elbląski Maciej Romanowski
- Burmistrz Pasłęka Wiesław Śniecikowski
- sekretarz Miasta Olsztyn Stanisław Gorczyca
- przewodniczący Rady Miasta i Gminy Miłomłyn Tomasz Kasprzak
- sekretarz Związku Gmin Kanału Elblaskiego Cezary Wawrzyński
- 4 osobowa reprezentacja RZGW Gdańsk, której przewodził vice dyrektor Karol Rudomina
- liczna reprezentacja Narodowego Muzeum Morskiego i Towarzystwa Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego
- reprezentacja Fundacji Otwartego Muzeum Techniki we Wrocławkiu,której przewodziłprof.Stanisław Januszewski
- liczna reprezentacja Klubu Krajoznawczego TRSOW z Tczewa
- bardzo liczna reprezentacja PTTK
- członkowie Towarzystwa Miłośników Ziemi Zalewskiej
- Danuta Sokołowska przedstawiciel Zespołu Parków Krajobrazowych Pojezierza Iławskiego i Wzgórz Dylewskich
- regionaliści Ryszard Kowalski i Lech Słodownik
oraz
rodzina Romana Klima i członkowie NAVICULI
Czytaj więcej: DEBATA- Od Izby Historii do Muzeum Kanału Elbląskiego
Ostatnie zadanie Romana Klima
Roman Klim – regionalista pomorski, miłośnik Żuław i Kociewia. Wieloletni pracownik Centralnego Muzeum Morskiego, z którego ramienia zakładał i kierował Muzeum Wisły w Tczewie oraz Muzeum Rybołówstwa na Helu. Honorowy Obywatel Miasta Tczewa. Autor wielu prac z zakresu turystyki i historii dotyczących Pomorza. Wikipedia
Izba Historii Kanału Elbląskiego w nowej odsłonie
Ponieważ obiekt zarządzany jest przez właściciela Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie prowizorycznie, poprzez coroczne użyczenie Żegludze Ostródzko-Elblaskiej i nigdzie nie można uzyskać informacji o ekspozycji dziś Stowarzyszenie Miłosników Kanału Elbląskiego NAVICULA, własnym staraniem i na własny koszt uruchamia witrynę, wkrótce wersja angielska i niemiecka.
zapraszamy
Czytaj więcej: Izba Historii Kanału Elbląskiego w nowej odsłonie