Tajemnice Kanału Elbląskiego
Akwedukt Karnicki
Wraz z ustąpieniem śniegu, 14 kwietnia 1845 r. rozpoczęto prace równolegle z dwóch stron, od Miłomłyna i od jeziora Dauby, szybko doprowadzając kanał do jeziora Karnickiego, którego tafla znajdowała się ok. 2,5 m poniżej poziomu wód kanału. Budowa 2 śluz leżących blisko siebie była zbyt kosztowna i bardzo komplikowałaby przeprawę. Podniesienie lustra jeziora do poziomu kanału spowodowałoby zalanie znacznych obszarów w promieniu kilkunastu kilometrów.. Steenke zdecydował o wybudowaniu tu akweduktu czyli kanału biegnącego powyżej poziomu jeziora. Budowane w tym czasie akwedukty miały w większości charakter mostów. Akwedukt karnicki jest w całości budowlą ziemną.
Zanim tam popłyniecie warto zobaczyć nasz kolejny film. Zapraszamy.
Manewry nocne
Tego jeszcze nie było!
Bywalcy Jezioraka pamiętają pomarańczowy tankowiec poruszający się przy brzegach Wielkiej Żuławy. Młodsi kojarzą manewry różnych "dziwnych" jednostek w zatoce na Lipowej. Później wszystkie te modele zniknęły pojawiając się na jeziorze Silm. Powstał tam Badawczo-Szkoleniowy Ośrodek Manewrowania Statkami Fundacji Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska. Początkowo turyści mieli dostęp do ośrodka ale ich nadmiar wpływał na jakość szkolenia. Aby pokazać na czym polega prowadzone tam szkolenie powstał film o Szkole Kapitanów.
Najnowszym rezultatem współpracy z Ośrodkiem Szkoleniowym w Kamionce jest zaproszenie na manewry nocne. Inauguracyjne spotkanie zakończone obserwacją manewrów odbędzie się 19 sierpnia w Porcie Iława przy ul. Chodkiewicza. Inauguracyjne, albowiem otrzymaliśmy zaproszenie na kolejne manewry, o terminach których będziemy bieżąco informować.
ZAPRASZAMY
No jasne, że Jasne
W dniach 9/10 czerwca realizowaliśmy ujęcia do kolejnego filmu z serii „Tajemnice Kanału Elbląskiego” pt. Co ukryła Bosmina? Głównym celem naszej wyprawy były tonie jezior Parku Krajobrazowego Pojezierza Iławskiego i specjalistyczne zdjęcia podwodne, a wspomagają nas profesjonalni nurkowie, Damian i Piotr. Nurkowanie w jeziorze Jasnym wymagało kilkumiesięcznych przygotowań, ale udało się. Wyposażeni w decyzję WOP.6205.1.12.2017.MH Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie wjeżdżamy do rezerwatu z niezbędnym sprzętem.
A co tam Panie na planie?
Na cykl filmów edukacyjnych Tajemnice Kanału Elbląskiego, wg pierwotnych założeń, składać się ma 10 odcinków. Kolejne cztery są w fazie przygotowania bądź realizacji. Najbliższy finału jest film przedstawiający etap prac przy budowie Kanału Elbląskiego na odcinku Miłomłyn – Iława, w kontekście budowy akweduktu wiodącego po nasypie przez jezioro Karnickie. Zaprezentujemy konieczność takiego rozwiązania, która wynikała z ukształtowania terenu i zagrożeń z tego wynikających. Animacja przybliży konstrukcję akweduktu i napotkane problemy.
Most w Mozgowie
Gdy wiosną 1845 r. rozpoczęto budowę Kanału Oberlandzkiego jako jeden z pierwszych wybudowano most w pobliżu wsi Mozgowo. Wzorowany na konstrukcjach nośnych ścian domów pruskich powstał jako konstrukcja o schemacie statycznym belki ciągłej pięcioprzęsłowej ze wspornikami. Zachował się rysunek z pierwszej inwentaryzacji z 1913 r. Widnieją na nim zmiany ale dokonane tylko w konstrukcji wrót bezpieczeństwa. Ostatnią wymianę belek konstrukcji nośnej mostu dokonano w 1933 r. natomiast w 1941 r. wymieniono drewniane belki nośne jedni na stalowe dwuteowniki, zachowując jezdnię drewnianą. W latach 1993 - 1995 dokonano niewielkich napraw.
Gdzie zaczyna sie Kanał Elbląski?
Zarówno nazwa jak i historia tego kanału rodzi wiele sporów. W najnowszym filmie z cyklu "Tajemnice Kanału Elbląskiego" próbujemy szukać odpowiedzi na tytułowe pytanie. Niezwykle pomocnym okazał się wywiad z prof. Stanisławem Januszewskim opublikowanym w wspominanych wcześniej Zapiskach Zalewskich. Poniżej cały wywiad oraz oczywiście film.
Steenke - teledysk promujacy Kanał Elbląski
Postać Georga Jacoba Steenke jednoznacznie kojarzy się z kanałem Elbląskim. Jego dzieło dobrze znamy, wizerunku nadal szukamy. W każdej opowieści o kanale nazwisko jego twórcy zawsze jest wymieniane. Dziś artystyczna wizja opowieści o powstaniu kanału stworzona przez wolontariuszy, uczestników projektu "Kanał Dobrzycki", grupę rockową "Curper Mushrooms".
Oto pierwszy teledysk promujący Kanał Elbląski. Słuchajcie, oglądajcie, ustawiajcie jako sygnał dzwonka...
Szkoła Kapitanów
W sobotę 20 czerwca, jako jeden z elementów Polskiego Dnia Kanu, odbył się premierowy pokaz najnowszego filmu z cyklu Tajemnice Kanału Elbląskiego pod tytułem Gdzie tankowce po lesie pływają?
Badawczo Rozwojowy Ośrodek Manewrowania Statkami prowadzony praz Fundację Bezpieczeństwa Żeglugi z Iławy nazywany jest popularnie szkołą kapitanów. Na początku lat 80-tych gdy ośrodek powstał usytuowany był na południowym krańcu Jezioraka, tam gdzie obecnie znajduje się tor kajakowy. Rosnący ruch turystyczny spowodował przeniesienie ośrodka do Kamionki nad jeziorem Silm. W tym najlepszym ośrodku na świecie dowodzący wielkimi statkami zdobywają kolejne szlify, tu szkolą się również najlepsi - piloci portowi. Uczniowie przybywają do Kamionki z ponad 50 krajów. Ośrodek obecnie jest całkowicie niedostępny dla turystów ale dzięki uprzejmości Fundacji mogliśmy zrealizować ten film i pokazać Wam jeden dzień pracy SZKOŁY KAPITANÓW.
Zapraszamy na projekcję
poniżej film do pobrania w dobrej rozdzielczości z naszego ftp
Tajemnice Kanału Elbląskiego - Co kryją magiczne wrota?
Dowiecie się tego w ciągu kilku minut oglądając nasz nowy film.
Aby cały system Kanału Elbląskiego funkcjonował bez zakłóceń został bowiem wyposażony w magiczne wrota – śluzy, jazy i wrota bezpieczeństwa.
Czytaj więcej: Tajemnice Kanału Elbląskiego - Co kryją magiczne wrota?
The Mysteries of Elblag Canal - english version
Today we present all the admirers of the Elblag Canal with the first two short films in English in 1280x720 format, 720 p.
The English version was produced by volunteers:
Katarzyna Czaykowska
Anna Dylewska
Sławomir Dylewski
Janusz Kowarski
Łukasz Sobieralski
The long-term project executed by our Society, The Mysteries of the Elblag Canal, is to produce ten short films in high definition (16:9), unraveling the mysteries, the beauty and extraordinariness of the places surrounding the Elblag Canal.
Unquestionably, the virtues of the Canal as a history monument account for its unique rank to the region's and country's culture. There have been multiple films produced about the Canal, mainly ordered by economic subjects and territorial administration's units. They invite to pay a visit tothe region, pointing out places of interest or making a trade offer. A separate category is comprised of amateur films, memoirs of trips. There has been no intelligible film so far, which would deliver the knowledge of the times and ways of the canal's construction, the problems to be tackled by the builders, the functioning of the unique hydrotechnical appliances or the unique, one of a kind places.
The trip by the White Fleet ships on route from Ostroda to Elblag and back does not give much in ways of entertainment, it can be simply boring at times. The ships' crews try all measures to put some zest in the trips. Our films come to their help now. They are easily accessible to anyone, concise and brief. Due to their short duration - 5 to 8 minutes - they are easy to sit through even for children.
As one of the elements of the 'Revitalisation of the Elblag Canal' project, executed by Regional Board of Water Management in Gdansk, there will a new museum installed in Buczyniec, with a separate media layer. Our films will also be put there, strengthening the exhibits with simple, brief information.
The material is available in following formats: Full HD 1920x1280, HD 1420x1080, distributed for free only on portable devices due to the file sizes, 9 GB and 1.5 GB respectively. We advise to send us the device and covering the postal fees. You can also view the films in formats adapted to your bandwidth via YouTube.